Year 2019 / Volume 26 / Number 3

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Original

Fear of death and its relationship with emotional intelligence in nursing students

Med Paliat. 2019; 26(3): 205-210 / DOI: 10.20986/medpal.2019.1063/2019

Elena Fernández-Martínez1, Cristina Liébana-Presa1, María Martínez-Soriano2, Ana López-Alonso3
1Grupo de investigación SALBIS. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de León, León. 2Hospital Comarcal de Alcañiz, Teruel. 3Grupo de Investigación Trasplante. Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad de León, León


ABSTRACT

Background and objectives: Nursing students must build emotional competence for facing death as part of their training program. This study was performed to describe the variables fear of death and emotional intelligence, to analyze the relationship between them, and to assess whether any differences exist with other sociodemographic variables.
Method: This was a comparative, correlational, cross-sectional study in a population of 164 fourthyear nursing degree students. Data were collected using an anonymous questionnaire, which included sociodemographic variables, the Collett-Lester Fear of Death Scale (CL-FODS or EMMCL in Spanish), and the Trait Meta-Mood Scale 24 (TMMS-24) for emotional intelligence. Descriptive statistics and Pearson’s correlation coefficient were analyzed; Student’s t-test was also used.
Results: A total of 101 students took part in the study (61.6%). An inverse correlation was obtained between emotional regulation and fear of death. Significant differences exist between fear of death and gender. Prior experiences related to death and terminal care training are inversely correlated with fear of death.
Conclusions: Women obtained higher fear of death scores when compared to men. Furthermore, the greater the emotional regulation, the lower the fear of death. It is important that attitudes towards death be acknowledged, and that training programs in emotional skills be provided to nursing students.



RESUMEN

Antecedentes y objetivo: Los estudiantes de enfermería deben adquirir competencias emocionales para afrontar la muerte como parte de su etapa formativa. Con este estudio se plantea describir las variables miedo a la muerte e inteligencia emocional, analizar la relación entre ellas y comparar si existen diferencias con otras variables sociodemográficas.
Método: Estudio descriptivo transversal, diseño comparativo y correlacional con una población de 164 estudiantes de cuarto de Grado en Enfermería. La recogida de datos fue un cuestionario anónimo que contenía variables sociodemográficas, la escala Miedo a la Muerte de Collett-Lester (EMMCL) y la escala de inteligencia emocional TMMS-24. Se analizaron estadísticos descriptivos, coeficiente de correlación de Pearson y se aplicó la prueba de T de Student.
Resultados: Participaron 101 estudiantes (61,6 %). Se obtuvo una correlación inversa entre la regulación emocional y el miedo a la muerte. Hay diferencias significativas entre el miedo a la muerte y el género. Las experiencias previas relacionadas con la muerte y la preparación en el cuidado del enfermo terminal se correlacionan inversamente con el miedo a la muerte.
Conclusiones: Las mujeres alcanzan mayores puntuaciones de miedo a la muerte que los hombres. Además, a mayor regulación de las emociones, menor miedo a la muerte. Es importante conocer las actitudes ante la muerte e implementar programas de formación en habilidades emocionales entre los estudiantes de enfermería.


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ISSN: 1134-248X       Indexed in: