Year 2023 / Volume 30 / Number 2

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Original

Telehealth in palliative care during the COVID-19 pandemic: results of a correlational study

Med Paliat. 2023; 30(2): 80-86 / DOI: 10.20986/medpal.2023.1380/2022

Maria de Lurdes da Costa Martins1
1Servicio de Medicina Paliativa. Centro Hospitalario de Trás-os-Montes y Alto Douro, Vila Real


ABSTRACT

Introduction and objective: The provision of health services using telemedicine has gained particular importance during the COVID-19 pandemic, due to the cancellation of physical consultations and home visits. However, more studies are needed to determine its validity and proof of applicability in palliative care. The aim of this study is to describe patient satisfaction and characteristics of the telephone care provided by a palliative care team due to SARS-CoV-2 pandemic.
Material and methods: A retrospective, descriptive-correlational study of the telephone consulting service provided by a palliative care team. The records of telephone calls made between 01.01.20 and 31.12.2020 were analyzed using a form that combined the analysis of the telephone record sheet and the consultation of the patient’s clinical file. The data also included information about the user, the patient, and the reason for the contact. The relationship between telephone consultation and the variables number of days of admission and visits to the emergency service was also investigated.
Results: In 2020, 494 telephone calls were answered. Most contacts were made by family (n = 419; 85.3 %) and attended by nurses (45.6 %; n = 225). The main reason for contact was symptom control (n = 380; 76.92 %). The telephone consultancy resolved 92.9 % (n = 459) of the problems, allowing the user to remain at home. However, 4.0 % were referred to the emergency department and 3.0 % to inpatient palliative care. Telephone consultation is associated with a decrease in the number of days of hospitalization (rp = −0.52; P = .0001) and episodes of urgency (rp = −0.62; P = 9.10 × 10-8).
Conclusions: The pandemic induced the creation of new work methodologies. Telemedicine was one of the strategies outlined for providing palliative care at home. The hotline is a viable alternative to traditional hospital follow-up in palliative care.



RESUMEN

Introducción y objetivo: La prestación de asistencia sanitaria mediante telemedicina ha cobrado especial importancia durante la pandemia de COVID-19 debido a la cancelación de consultas presenciales y visitas domiciliarias. Sin embargo, se necesita más investigación para determinar su validez y evidencia de aplicabilidad en cuidados paliativos. El objetivo de este estudio es describir la satisfacción del paciente y las características de la atención telefónica realizada por un equipo de cuidados paliativos a raíz de la pandemia por SARS-CoV-2.
Material y métodos: Estudio retrospectivo, descriptivo-correlacional del servicio de consulta telefónica realizado por un equipo de cuidados paliativos. Los registros de llamadas telefónicas realizadas entre el 01-01-2020 y el 31-12-2020 se analizaron mediante un formulario que combinaba el análisis de la hoja de registro telefónico utilizada en el servicio y la consulta del expediente clínico del paciente. Los datos también incluían información sobre el usuario, el paciente y el motivo del contacto. También se investigó la relación entre la consulta telefónica y las variables número de días de ingreso y visitas al servicio de urgencias.
Resultados: En 2020 se atendieron 494 llamadas telefónicas. La mayoría de los contactos fueron realizados por familiares (n = 419; 84,8 %) y atendidos por enfermeras (n = 225; 45,6 %). El principal motivo de contacto fue el control de síntomas (n = 380; 76,9 %). La asesoría telefónica resolvió el 92,9 % (n = 459) de los problemas, permitiendo que el paciente permanezca en su domicilio. Sin embargo, un 4,0 % fueron derivados al servicio de urgencias y un 3,0 % al hospital para cuidados paliativos. La consulta telefónica se asocia a una disminución del número de días de hospitalización (rp = −0,52; p = 0,0001) y de episodios de urgencia (rp = −0,62; p = 9,10 × 10-8).
Conclusiones: La pandemia indujo la creación de nuevas metodologías de trabajo. La telemedicina fue una de las estrategias planteadas para brindar cuidados paliativos en el hogar. La línea directa de atención es una alternativa viable al seguimiento hospitalario tradicional en cuidados paliativos.


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© 2024 Medicina Paliativa
ISSN: 1134-248X   e-ISSN: 2340-3292

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